web Autonomne.cz

odkaz na homepage

BMW vozidla na úrovni autonomního řízení 3 jdou do prodeje

Od doby, kdy Německo aktualizovalo svůj zákon o provozu na pozemních komunikacích, který umožňuje provoz autonomních vozidel uplynulo již šest let. Mezitím Mercedes-Bez jako první automobilka na světě splnila náročné právní a bezpečnostní požadavky mezinárodní normy UN-R157 pro systém třetí úrovně , který umožňuje podmíněně automatizovanou jízdu a splnila tak podmínky pro zpřístupnění této technologie i v Evropě. Nově však Mercedes-Benz nebude jediným výrobcem, který tuto funkcionalitu bude nabízet. 

Stupeň 3 plně automatizované jízdy, který umožňuje řidičům sundat ruce z volantu a dočasně odvrátit svou pozornost od provozu na pozemní komunikaci, brzy bude k dispozici v novém modelu BMW řady 7. BMW Personal Pilot L3 je název nové funkce, která v určitých situacích ulehčuje řidiči úlohu řízení a řídí rychlost vozidla, vzdálenost od vozidla vpředu a pozici v jízdním pruhu. Tato nová možnost bude k dostání pro nové modely BMW řady 7 (s výjimkou i7 eDrive50 a i7 M70 xDrive) od prosince s dodáním od příštího března. Systém navržený k převzetí kompletní úlohy řízení na úrovni 3, dle definice Sdružení automobilových inženýrů (SAE), bude nabízena výhradně v Německu za cenu 6 000 eur (zhruba 150 000 Kč včetně DPH). 

Vizualizace směru jízdy vozidla při aktivování Personal Pilot (foto: BMW Group) 

Tato technologie umožňuje řidičům přesměrovat svou pozornost na další činnosti ve vozidle při cestování rychlostí až 60 km/h na dálnicích s oddělenými pruhy. Díky senzorickému vybavení je to první systém svého druhu, který lze používat i za tmy. Nové bé-m-vé-čka zahrnují poměrně běžný senzorický balíček složený z kamer, ultrazvukových senzorů, radarových senzorů a vysoce citlivým 3D LIDAR senzorem pro monitorování oblasti kolem vozidla a situace na silnici. Kromě toho je novinkou tzv. živá HD mapa s přesnými trasami v paměti které jsou neustále zarovnávány s extrémně přesným určováním polohy pomocí GPS. V novém modelu BMW řady 7 je tato funkcionalita technologicky podpořena novým softwarovým souborem, výkonnou výpočetní platformou a 5G propojením s BMW Cloud. Díky tomuto technologickému balíčku tak BMW Personal Pilot L3 může velmi spolehlivě pracovat i za tmy.  

Zavedení funkce na úrovni 3 do modelů BMW řady 7 učiní BMW Group prvním výrobcem automobilů, který nabídne jak pokročilou funkci řízení na úrovni 2 v portfoliu svých produktů, kde lze ruce vzít z volantu a pohodlně je umístit, tak i systém na úrovni 3. BMW Highway Assistant již nabízí vysoce inovativní částečně automatizovanou funkci řízení na úrovni 2 podle normy SAE v modelech všech nových BMW řady 5. Balíček zahrnuje také jedinečnou vlastnost ve formě Active Lane Change Assistant s potvrzením pohledem. Tato funkce je primárně navržena pro použití při dlouhých cestách v novém BMW řady 5, umožňující řidiči zaujmout velmi uvolněnou polohu za volantem. Při cestování rychlostí až 130 km/h může tato další funkce Assistant pro řízení a udržování pruhu převzít kontrolu nad rychlostí vozidla, vzdáleností od vozidla vpředu a řízením vozidla. 

Požadavek na převzetí řízení řidičem je předávám pomocí vizuálních a akustických signálů (foto: BMW Group) 

Klíčovým rozdílem mezi úrovněmi 2 a 3 je to, že s úrovní 2 (částečně automatizované řízení) zůstává odpovědnost za jízdy stále na řidiči. Kdykoli je využíván BMW Highway Assistant, řidič musí sledovat, co se děje na silnici, a být schopen znovu převzít úlohu řízení kdykoli. To je kontinuálně monitorováno pomocí inteligentní kamery bdělosti. Plně automatizovaná jízda na úrovni 3 dává řidičům možnost soustředit se na jiné činnosti ve vozidle mimo to, co se děje na silnici, nicméně v případě potřeby, tj. jakmile to situace na silnici vyžaduje, nebo když končí úsek silnice vhodný pro používání, a vyzvání musí řidiči řízení znovu převzít.  

Symboly o funkčnosti a dalších požadavcích systému se zobrazují na displeji za volantem podle toho, zda je BMW Personal Pilot L3 k dispozici a pokud je, tak se tato funkce aktivuje a deaktivuje tlačítkem na volantu. Vizuální a zvukové signály dávají řidiči vědět, že musí znovu převzít kontrolu. Pokud řidič nereaguje tak, jak je vyžadováno, vozidlo samočinně a kontrolovaně zastavení na nejbližším místě, které vyhovuje z pohledu bezpečnosti